PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły budowę nowych peronów na towarowej obwodnicy Poznania (TOP). Pierwszy z nich, Poznań Suchy Las, powstaje już przy granicy Poznania i Suchego Lasu. Łącznie mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do kolei z siedmiu nowych i jednego przebudowanego przystanku. Wszystkie prace, za ok. 1,4 mld zł ze środków budżetowych, zostaną przeprowadzone do końca 2027 r. Efektem będą jeszcze lepsze przejazdy koleją w aglomeracji – zapowiada zarządca infrastruktury.
Dla wygodnych podróży ruszyła budowa nowych przystanków na kolejowej obwodnicy Poznania – na pierwszym z nich, Poznań Suchy Las (przy ul. Sucholeskiej, w okolicy przejazdu kolejowo-drogowego) widać już konstrukcję peronu. Ustawione są ścianki peronowe, tzw. „elki”. Ciężki sprzęt tworzy teraz korpus platformy. Ułożona zostanie na niej antypoślizgowa nawierzchnia, na której zamontowane będą wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje – wszystkie elementy, zapewniające wysoki komfort podróży. PLK przygotują wygodne dojścia, a docelowo ustawią stojaki rowerowe, które zachęcą do ekologicznych podróży, rowerami i koleją.
W podobnym standardzie, już w II kwartale bieżącego roku, rozpocznie się budowa kolejnych peronów. Łącznie mieszkańcy zyskają siedem nowych i jeden przebudowany przystanek. Kolej „zbliży się” do mieszkańców także w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p. o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p. o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p. o. Poznań Piątkowo), w rejonie ul. Folwarcznej (p. o. Poznań Franowo), ul. Kobylepole (p. o. Poznań Kobylepole) oraz w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p. o. Swarzędz Nowa Wieś). Wszystkie perony zapewnią wygodne korzystanie z kolei. Będą przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji, przy przystankach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji miejskiej.
Dla sprawnych przejazdów pociągów PKP PLK modernizują tory – wzmocniono już podłoże, ułożono podkłady, podsypkę i szyny, a także przebudowano sieć trakcyjną na odcinku Kiekrz – Piątkowo. Obecnie prace postępują na linii łączącej Swarzędz ze Starym Młynem i Kiekrzem. Zostaną zabudowane nowe rozjazdy, które umożliwiają zmianę toru, w Koziegłowach i na Piątkowie. Sukcesywnie montowane są urządzenia sterowania ruchem. Do prac wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, m. in. podbijarki i pociągi sieciowe, co skraca czas pracy i gwarantuje najwyższą jakość wykonania robót.
Prace nie wpływają istotnie na przejazdy pociągów. Roboty są prowadzone naprzemiennie, najpierw na jednym, a następnie na sąsiednim torze. Dzięki temu, przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa, składy przejeżdżają obok realizowanych robót. W ten sposób zmodernizowanych zostanie łącznie kilkadziesiąt kilometrów torów.
Dla większego bezpieczeństwa wymieniona zostanie nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych, a na części z nich zamontowane zostaną nowe zabezpieczenia, które wspomogą kierowców i do określonego przepisami minimum ograniczą czas zamknięcia zapór. Działanie urządzeń oraz przejazdy pociągów trasą obwodową będą nadzorowane z nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Przy ul. Kolejowej PLK przygotowują już grunt pod budowę budynku. Będzie on mieć ok. 1800 m
2 i niejednolity kształt: częściowo z 4, a częściowo z 10 kondygnacjami o maksymalnej wysokości ok. 40 m. Przeszklona elewacja dobrze wpisze się w otoczenie. Poza monitorowaniem parametrów przejazdów pociągów w budynku znajdzie się także część administracyjno-biurowa.
Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania stworzy nowy, sprawny system komunikacji, który pozwoli mieszkańcom aglomeracji poznańskiej wygodnie podróżować pociągami w obrębie miasta i przyległych miejscowości. Pociągi pojadą trasą z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie szybciej niż obecnie (obecnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi 20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd całym obwodem (od Poznania Głównego, przez m.in. Franowo, Koziegłowy i Piątkowo do Poznania Głównego), przy zatrzymaniach pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min.
Na przystosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich
przeznaczono ok. 1,4 mld zł netto. Inwestycję prowadzone są ze środków budżetowych. Realizuje je konsorcjum Zakładu Robót Komunalnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. (partner). Zasadnicze prace PLK planują zakończyć w ostatnim kwartale 2027 r.
Kolejową obwodnicę Poznania, umożliwiającą przejazdy wokół miasta, tworzą odcinki linii: 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz) i 853 (nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie z trasy korzysta ok. 40 pociągów w ciągu doby. Są to głównie składy towarowe.